Tips Melatih Anak Berpuasa Di Bulan Ramadan

سْــــــــــــــــــمِ-اﷲِالرَّحْمَنِ-اارَّحِيم
اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Tips Melatih Anak Berpuasa Di Bulan Ramadan

Pada tahun ini puasa kita di bulan Ramadan adalah tahun ke 1442H.  Tahun ini juga anak-anak cx sudah pon mencecah usia enam dan empat tahun si abang juga kakak.  Alhamdulillah syukur.  Di usia sebegini, cx dan suami mula ajak anak-anak untuk belajar puasa. Jadi, cx nak kongsikan serba sedikit tips melatih anak berpuasa di bulan Ramadan.  Ini adalah berdasarkan pengalaman cx dan suami  ya.  Mungkin ada tips yang tidak selari dengan perkembangan dan kemampuan anak-anak kita.  Jadi mungkin ada antara tips melatih anak berpuasa di bulan Ramadan yang tidak sesuai untuk dipraktikkan oleh ibu bapa lain. Okay jom !

mendidik anak berpuasa
Tips Melatih Anak Berpuasa Di Bulan Ramadan
(Shawl: Beli Sini)

Cara Melatih Anak Berpuasa Bermula Usia Empat Tahun

  • Bercerita Tentang Puasa

Macam cx, mendidik anak berpuasa ini ada cabaran dia tersendiri. Lain anak, lain ragam dia.  Macam anak-anak cx, cx pada mulanya sebelum nak berpuasa bulan berikutnya, cx suka bercerita tentang puasa dengan anak-anak.  Cerita keseronokan berpuasa di bulan Ramadan.  Bila puasa, kita boleh dapat pahala dan Allah sayang kita. Bila Allah sayang kita, senang masuk syurga.

Bila dah masuk syurga, segala permintaan kita akan Allah tunaikan.  Dekat sini cx pancing sikit apa yang anak-anak suka. Jadi, cx pon cakaplah, dekat syurga nanti, kakak nak baju elsa pon boleh, nak makan ais krim banyak-banyak pon boleh. Kakak nak minta Olaf dekat Allah dalam syurga pon boleh. Jadi, anak-anak akan rasa teruja tau bila apa yang dia suka itu dikaitkan.   Tetapi cx bagitahulah semua ni boleh dapat dengan syarat, kita buat apa yang Allah suruh dan perintahkan.   


Kalau macam korang tak ada idea atau mungkin belum ada ilham, boleh guna pendekatan ini juga. Cx suka bukakan lagu Omar Hana tentang bulan puasa.  Alif sofea pon cx suka buka bagi anak-anak tengok.   Waktu tengok tu, cx selit sekali pujian dekat anak-anak. Contoh macam Alif berpuasa waima dia kecil, cx pujilah anak macam ni; "Wah! Alif pon pandai puasa. Kakak dengan abang pon bolehkan? Tengok tu, Alif tahan saja puasa. Pandaikan Alif? Macam kakak dan abang kan?" Bila kita berdialog macam ni, anak-anak macam seronok dan teruja untuk jadi macam Alif juga. Maknanya macam diorang rasa Alif boleh, diri mereka pon boleh. Tapi semua ini ambil masa juga sebab anak-anak makan masa untuk faham sedikit demi sedikit.

Mendidik Anak Berpuasa
Tips Melatih Anak Berpuasa Di Bulan Ramadan

  • Beri Galakan Secara Konsisten

Umur anak belajar puasa ni kita tak ada pon had ukuran untuk mula.  Ikut kemampuan anak juga.  Cx tidaklah paksa. Cx dan suami suka bagi galakan.  Ianya agak mencabar sebab perlukan istiqamah . Mencabar okay sebab bulan puasa pon kadang-kadang kita ni ada lemah sabarnya.  Betul tak?  Tipulah kalau kata emosi kita baik sepanjang puasa. Kita pon manusia dan ibu bapa yang biasa.

Cara galakan yang kami pilih lebih kepada bagi reward dekat anak-anak.  Biasalah anak-anak kan, dia suka bila kita bagi sesuatu agar mereka lebih rasa bersemangat.  Mendidik anak berpuasa di bulan Ramadan perlukan kesabaran yang tinggi.  Cx nak cerita dekat korang tau pasal anak cx yang si kakak usia empat tahun ni.


Si kakak boleh dikatakan setiap hari dia merengek tau.  Waktu siang dia okay, Bila dah mula waktu zohor nak bawa ke maghrib, sepanjang itulah dia merengek. "Mak, akak haus", "Mak, akak lapar", Mak, bila nak berbuka?" , "Mak, lama lagi ke nak berbuka?" .  Itulah dialog dia dok ulang sampai ke sudah.  Paling tak menahan sabar bila dia merengek tu siap dengan menangis syahdu mencabar keimanan. Haha! 

Waktu inilah cx akan pujuk dia. Bila dah petang cx pon emosi dah kelaut bila dia asyik nangis. Haha! Memang suamilah yang ambil alih.  Suami suka pujum dengan soalan: "Okay, hari ini kakak nak berbuka minum air apa? Nanti abah buatkan okay". "Waktu ini dah petang, kejap lagi nak berbuka dah, nanti abah buatkan air yang akak nak tau" . Haa, memang si kakak terus lembut hati dan mendengar kata. Jadi, berjayalah puasa penuh si kakak. Alhamdulillah.

  • Bagi Hadiah Jika Berjaya Puasa

Ini umum pon tahu dan zaman mak pak kita pon ada buat. Bukan dikira istilah mempermain agama konon kalau buat dapat reward, tak ada reward, taknak buat. Namun sebaliknya ianya sebagai satu galakan dan semangat.  Macam anak-anak cx kali ini, cx cakap kalau berjaya puasa, nanti kita beli baju raya okay? . Lepas tu bila anak dah teruja, waktu bawa pergi beli baju raya, cx akan bagi diorang keterujaan untuk pilih sendiri baju dia. Jadi, anak² akan lebih seronok tau. 

Mendidik Anak Berpuasa Di Bulan Ramadan Satu Cabaran Baik Buat Ibu Bapa

Sebenarnya umur anak belajar puasa sepatutnya bila dan berapa?  Pada cx ianya bergantung kepada kemampuan anak kita sendiri dan tahap ketabahan ibu bapa.  Maksud cx ketabahan itu lebih kepada kesabaranlah.  Agak mencabar juga ya. Cx pon tak nafikan ada saja cx lepas marah tak sabar tengok kerenah anak.  Cx pon manusia biasa dan bukan ibu bapa sempurna. Tapi kita cuba yang terbaik waima tak juga capai piawaian. Hehe Doakan cx okay . 

Mendidik Anak Berpuasa
Tips Melatih Anak Berpuasa Di Bulan Ramadan

Tapi Alhamdulillah anak cx yang sulong berjaya mula berpuasa sejak usia lima tahun, tahun lepas dan si kakak usia empat tahun, pon berjaya puasa penuh. Culasnya dua hari masa hari pertama dan kedua.  Mendidik anak berpuasa di bulan Ramadan satu cabaran baik buat ibu bapa sebab pada cx, kita boleh ajar dan didik diri kita juga supaya lebih bertenang , bersabar dan mampu kawal keadaan.  Lebih kurang macam itulah.  Ya ada juga sejenis bila dah lapar, boleh jadi hantu mengalahkan si hantu itu sendiri.  Betul tak? Tapi apa pon keadaan, cx rasa syukur Alhamdulillah waima anak-anak punya tantrum nak berbuka itu tahap mak dia boleh jadi singa dan eloklah berbuka sekali berjemaah dengan anak . Hahaha okay bai! 


Post a Comment

1 Comments

Perdu Cinta said…
Semoga anak soleh solehah ini terus kuat semangat untuk menunaikan rukun Islam ketiga ini. Aamiin.