Kempen Zakat@Family : Membudayakan Bayaran Zakat di Kalangan Keluarga

بِسْــــــــــــــــــمِ-اﷲِالرَّحْمَنِ-اارَّحِيم
اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Kempen Zakat@Family:Membudayakan Bayaran Zakat di Kalangan Keluarga

Setiap tahun kita sebagai umat Islam menyambut Ramadan Kareem dan berpuasa selama sebulan. Ianya adalah menjadi kewajipan bagi umat Islam dalam menunaikannya. Namun, jangan dilupa rukun Islam kita yang keempat iaitu membayar zakat. Jangan buat² lupa okay. Memandangkan sekarang ini kita menghadapi covid-19, jadi agak sukar juga ya untuk kita keluar rumah dan berjumpa tukang Amil (pengutip zakat). CX faham kita semua jadi risau untuk bersua dan berjumpa dengan sesiapa sahaja waima masing² menjaga penjarakkan sosial. Tapi korang jangan risau dan khuatir, sekarang semuanya di hujung jari sahaja . Hanya duduk rumah dan bayar zakat atas talian. Selamat, mudah dan pantas.

Kempen Zakat@Family : Membudayakan Bayaran Zakat di Kalangan Keluarga

Kempen Zakat@Family : Membudayakan Bayaran Zakat di Kalangan Keluarga

Apa itu Zakat@Family?


CX nak ajak korang untuk bayar zakat menggunakan zakat@family yang dikelola oleh Lembaga Zakat Negeri Selangor. Zakat@family ini sebenarnya nak bagi pendedahan kepada umum atau lebih mudah difahami iaitu zakat selangor ingin memperkasa dan membudayakan zakat dikalangan keluarga. Jadi, zakat perlu juga dikalangan keluarga, dan anak² semua, bukan hanya kepada ketua keluarga sahaja. Maknanya anak² juga wajib berzakat jika syarat wajib sudah capai.

Biar CX bagi contoh supaya korang lebih nampak dan faham ya apa itu zakat@family yang diketengahkan oleh Lembaga Zakat Selangor. Contoh macam korang ada anak yang dah dewasa, bekerja, ada pendapatan dan komitmen tersendiri. Anak pertama gajinya besar dan mampu serba serbi. Anak kedua pon rezeki suami kaya dan bagi hadiah berbentuk emas berkepuk². Makanya di sini, anak pertama dna kedua tadi, perlu bayar zakat ya mengikut kategorinya. Anak pertama wajib bayar zakaf pendapatan dan anak kedua pula wajib bayar zakat harta. Faham setakat ini? Alhamdulillah


Kempen Zakat@Family : Membudayakan Bayaran Zakat di Kalangan Keluarga

Cara Penyertaan Bayar zakat@family di Atas Talian. Caranya mudah sahaja. Korang hanya perlu ikut tiga langkah berikut. 


  1. Taksir (iaitu kira jumlah zakat yang perlu dibayar) dan korang tunaikanlah zakat mengikut taksiran yang diberikan
  2. Kemudian, korang boleh imbas kod QR atau layari laman sesawang seperti berikut; https://bit.ly/39gj8lr
  3. Akhir sekali, korang hanya dikehendaki menjawab dua soalan mudah. Siap! 

Kempen Zakat@Family : Membudayakan Bayaran Zakat di Kalangan Keluarga


Kempen Zakat@Family 


Makluman korang, bila zakat@family ini diketengahkan dan dihebah bagi umum tahu serta sedar akannya, makanya ramai yang akan menunaikan zakat bahagian mereka dikalangan famili kita. Kan bagus tu? Kita pon turut dapat pahala bila menyeru orang ke arah kebaikan. Jadi di sini CX nak kongsikan berita baik untuk korang, yang mana, bila korang bayar zakat@family di Lembaga Zakat Selangor secara atas talian, korang secara automatiknya akan tersenarai dalam E-cabutan tau! Menarikkan?

Kempen yang dilaksanakan ini bertujuan memupuk kesedaran kepada ketua keluarga, penjaga atau wali bagi memastikan tanggungjawab taksiran dan pembayaran zakat ke atas setiap individu di bawah tanggungan dan jagaan mereka  dilaksanakan dengan sebaiknya.


Kempen Zakat@Family akan berlangsung mulai 24 April hingga 23 Mei 2020.  Hadiah menarik disediakan melalui E-Cabutan, selepas tempoh kempen.

Kempen Zakat@Family : Membudayakan Bayaran Zakat di Kalangan Keluarga

Perbandingan Zakat Fitrah dan Zakat@Family 


Di sini CX terangkan sedikit supaya korang tidak keliru okay. Zakat Fitrah seperti semua sedia maklum yang mana ketua keluarga membayar zakat bagi ahli keluarga di bawah tanggungannya. Contoh zakat fitrah ini adalah masa bulan puasa., mesti Amil akan buka kaunter untuk ketua keluarga hadir dan menunaikan zakat dirinya dna ahli keluarga. Faham tak? Mudahkan? Alhamdulillah. Makluman korang, Zakat selangor menggunakan kaedah tiga jenis amaun bayaran zakat fitrah iaitu mengikut jenis beras yang dimakan, jika sebelum ni kadar semua sama RM7.00, tapi sekarang dah ikut kaedah ini.  Pembayar akan bayar mengikut jenis beras yanh dimakan, dan dalam tenpoh covid ini, Lembaga Zakat Selangor mahu perkasakan kaedah bayaran secara online disamping mereka juga ada menyediakan kaedah bayaran konvesional di masjid² terpilih dengan syarat² tertentu.

Kempen Zakat@Family : Membudayakan Bayaran Zakat di Kalangan Keluarga
Selain itu, ia juga bagi memastikan setiap individu dalam sebuah keluarga Muslim di Selangor dapat menunaikan kewajipan berzakat ke atas harta yang mereka miliki.


Zakat@Family pula adalah lebih luas, merangkumi semua jenis zakat yang ada.  Jika salah seorang ahli keluarga sudah sampai syarat wajib berdassrkan harta tertentu, wajib bayar zakat sendiri. Contohnya seperti yang cx katakan di atas, si anak yang ada simpanan dan telah capai syarat wajib, dia kena bayar zakat untuk bahagian diri dia sendiri. Ramai ya yang masih belum cakna akan perkara ini.

Kempen Zakat@Family : Membudayakan Bayaran Zakat di Kalangan Keluarga

Elektronik Zakat Online (EZO)

Lembaga Zakat Selangor juga ada sediakan cara semakan dan cetak salinan  ayaran zakat atas talian melalui Elektronik Zakat Online (EZO) bagi mereka yang nak tunaikan zakat bagi diri sendiri dan keluarga. Hanya semak dan cetak. Mudahkan? Apa yang menariknya lagi tentang Elektronik Zakat Online (EZO) ini adalah, dengan setiap pembayaran zakat yang di buat di sini, korang secara automatiknya tersenarai dan berpeluang memenangi hadiah menarik yang disediakan tau. Bukan biasa² ya hadiah yang ditawarkan. Cara penyertaan sangat mudah, hanya dengan empat langkah, dah selesai!

Zakat@Family : Initiatif Dakwah Zakat


Maka dengan itu, mari kita membudayakan dan hebahkan kepada semua agar mereka lebih cakna akan zakat@family ini. Sekurang²nya kita dah laksanakan tanggungjawab sesama Islam. InShaaAllah.

Kempen Zakat@Family : Membudayakan Bayaran Zakat di Kalangan Keluarga


Tunaikan Zakat secara Online melalui EZakatpay:
 https://fpx.zakatselangor.com.my

Semak bayaran & penyata zakat: 
https://ezo.zakatselangor.com.my

Ibadah selesai, Tanggungjawab Tertunai!

Lahirkanlah Keikhlasan dihatimu

Post a Comment

9 Comments

Anisa Anuar said…
alhamdulillah, terbaik iniatif ni..
Mimie said…
Bagus kempen zakat ini diperluaskan agar masyarakat cakna tentang kepentingan berzakat
sitirohaida said…
Senangnya nak bayar zakat ni. Musim² macam ni orang suka cari yang online je
ajumohit said…
semuanya di hujung jari, kalau ada alasan tak bayar zakat lagi tak taula nak cakap
Marina Bashah said…
Mudah dah nak bayar zakat
Nadia Johari said…
Alhamdulillha, time macm ni byr zakat online bgus sangat..macam tu ye zakat fami ni
Zahirah Dzahir said…
Mudah..bayar online jaa
Nadia Johari said…
Alhamdulillah.. Memudahkan kita semua nak bayar zakat.. Takde risau nak pergi jumpa amil semua. Byr online je