manusia dan kekhilafan

بِسْــــــــــــــــــمِ-اﷲِالرَّحْمَنِ-اارَّحِيم
اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

hye semua. lama cx tak update blog. tak sempat. sangat sibuk. sangat banyak komitmen yang perlu diberi tumpuan. apakan daya, cx adalah pelajar :) *skema sungguh ayat. masa untuk diri sendiri pun takde. kesian kan? hee. hari ni cx nak share tentang manusia dan kekhilafan.

kita semua pernah melakukan kekhilafan dalam kehidupan, tak kira ianya secara sengaja atau tidak.  kita tak boleh lari daripada kenyataan hidup ni.  apa yang boleh cx cakap kat sini, even kita ada buat salah secara sengaja atau tidak, cuba minta maaf. tapi kadang-kala kita susah sangat nak minta maaf, antara sebabnya adalah kita malu dengan kesilapan yang kita lakukan pada mangsa.  actually, bila kita minta maaf dengan mangsa dan kita boleh tahu samada mangsa itu dah maafkan kita atau belum.  nak tahu macam mana? korunk selidik semula perjalanan hidup korunk, even korunk happy macam mana pun, still jauh di sudut hati, masih ada sesuatu yang masih belum dapat dilepaskan. iaitu? perasaan bersalah. dosa yang disimpan kerna tiada kemaafan yang diterima. 

kita tak boleh salahkan mangsa kalau dia taknak maafkan kita.  apa yang boleh kita buat? cuba untuk memohon agar kemaafan itu dapat diberikan kepada kita. tapi ianya sangat susah. urm. *muhasabah diri

berikanlah kemaafaanmu buat diriku
"lahirkanlah keikhlasan dihatimu"

Post a Comment

0 Comments