Covid-19: Cara Bantu Keluarga Jauh

بِسْــــــــــــــــــمِ-اﷲِالرَّحْمَنِ-اارَّحِيم
اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ


Covid-19: Cara Bantu Keluarga Jauh | Musim Covid-19 kini telah masuk kepada gelombang kedua dan tidak mustahil akan berlaku gelombang ketiga disebabkan oleh kedegilan masing². Lebih menyedihkan bila ada yang sambil lewa tidak endah perintah Kawalan Pergerakan yang diarahkan kerajaan sehinggakan Perdana Menteri kita sekaan merayu, nampak abah-abah sangat yang sedang memberi nasihat kepada anak-anak. Tolonglah semua, semua ini demi kebaikan bersama juga. Jangan keluar dan sila duduk di rumah! Jom cx kongsikan macam mana nak bantu keluarga kita yang jauh di mata.




Kongsi dan berikan Emotional Safety kepada keluarga kita yang jauh di mata. Seronok bila kita semua dapat jumpa dan berkumpul tapi musim sekarang adalah tidak menggalakkan. Jangan risikokan orang yang kita sayang. Jom baca lagi;

Telefon & Whatsapp
Ini perkara paling mudah untuk kita saling berkomunikasi. 24/7 boleh ON tanpa risau apa pon. Telefon dan Whatsapp sentiasa supaya kita sentiasa rasa dekat.

Tanya Khabar
Sentiasa bertanya khabar. Kalau selalu telefon dan whatsapp tu, kerapkan bertanya "Mak, Abah okay tak? Ada batuk² selesema, sesak nafas ke"? Ini perlu ya, kadang² pagi elok kita telefon sihat, tup tup petang dah tak sihat . Waspada dan peka okay semua.


Jadi Pendengar Terbaik
Bila kita dah jauh, mesti akan ada yang mengalami masalah emosi atau mental yang kita sendiri tidak tahu. Jadi, kita cuba untuk jadi pendengar terbaik supaya keluarga kita yang jauh lebih tenang dengan memberikan kata² semangat.

Tanya Keperluan
Tanya apa yang mereka perlukan. Lebih-lebih mak ayah di kampung , mereka biasanya tak tahu macam mana nak minta bantuan kalau kecemasan musim covid ini. Jelaskan dan suruh mereka simpan nombor² penting.




Krisis covid 19 ini boleh membuatkan mental health & psikologi ahli keluarga terjejas. Jadi, sama-sama kita menjaga sesama kita. Bak lagu Ejen Ali, #KitaJagaKita . Bawa bersabar bila tak dapat bersua muka, paling penting sekarang adalah keselamatan mereka. Ini sahaja cara terbaik untuk kita jaga kesihatan emosi dan mental ahli keluarga yang berada jauh daripada jangkauan kita. InshaaAllah.

Kita Jaga Kita
Lahirkanlah Keikhlasan dihatimu

Post a Comment

0 Comments