7 Tindakan Bahaya Selepas Makan

بِسْــــــــــــــــــمِ-اﷲِالرَّحْمَنِ-اارَّحِيم
اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

hai semua orang. berjumpa kita lagi pada hari ini. apa khabar? harapan cx agar semua orang sihat hendaknya. cx nak kongsikan tujuh tindakan bahaya yang korang mesti hindarkan daripada melakukannya selepas makan. Ingat ya! Jangan buat! 

credit: Telugu Desk's Photo & Facts
* Jangan merokok - Eksperimen dari pakar membuktikan bahawa merokok rokok selepas makan adalah setanding dengan merokok 10 rokok ( kemungkinan kanser lebih tinggi).

* Jangan makan buah-buahan serta-merta - Segera makan buah-buahan selepas makan akan menyebabkan perut akan mengembung dengan udara. Oleh itu mengambil buah-buahan 1-2 jam setelah makan atau 1 jam sebelum makan .

* Jangan minum teh - Kerana daun teh mengandungi kandungan asid yang tinggi . Bahan ini akan menyebabkan kandungan protein dalam makanan yang kita makan akan menjadi keras dengan itu sukar untuk dihadam.

Jangan ketatkan ikatan tali pinggang - ikat pinggang setelah makan akan menyebabkan usus terbelit dan disekat.

Jangan Mandi - Mandi selepas makan akan menyebabkan peningkatan aliran darah ke tangan , kaki dan badan yang menyebabkan jumlah dara sekitar perut akan terus berkurang. Ini akan melemahkan sistem penghadaman di dalam perut kita.

* Jangan berjalan - Orang selalu mengatakan bahawa selepas makan berjalan seratus langkah dan anda akan hidup hingga 99kali. Sebenarnya ini tidak benar . Berjalan akan menyebabkan sistem pencernaan tidak dapat menyerap nutrisi dari pengambilan makanan kita .

* Jangan tidur dengan segera - Pengambilan makanan kita tidak akan dapat mencerna dengan betul. Oleh itu akan membawa kepada gastrik & jangkitan di dalam usus kita.

Selamat beramal!
lahirkanlah keikhlasan dihatimu

Post a Comment

0 Comments